Det finns ingen mall för vem som blir hemmasittare utan situationen skiljer sig från individ till individ. Ibland handlar det om en kombination av många orsaker som leder till en problematisk frånvaro, medan det i andra fall är några få utlösande orsaker. För de som arbetar med elever med problematisk frånvaro är det därför viktigt att utreda orsakerna och inte dra förhastade slutsatser om varför någon är borta från skolan.

För att åtgärder och stödinsatser ska vara effektiva och ge önskad effekt måste de vara riktade mot de individuella bakomliggande orsakerna. Varje elev är unik och anledningarna till omfattande frånvaro skiljer sig åt. Att utreda orsakerna ordentligt är därför avgörande för att kunna ge eleven det stöd den behöver.

I förarbetena till skollagen står det att elevhälsan har ett särskilt ansvar för att undanröja hinder för varje enskild elevs lärande och utveckling. Stödet kan behöva sträcka sig längre än rent pedagogiskt för att hjälpa eleven tillbaka till skolan.

Många gånger har samarbetet mellan skola och hemmet fungerat dåligt och parterna ligger i konflikt istället för att hjälpas åt. En utredning kan användas som arena för att lärare, elevhälsa och hemmet tillsammans börjar samarbeta för elevens bästa. Genom att samarbeta kan både pedagogiska, hem & familj samt individuella faktorer utredas och rätt stöd kan ges till eleven.



Recommended Posts