Learnox grundare och vd Torvid Hafström besökte i maj Harvard University för samtal och erfarenhetsutbyte kring arbete med problematisk skolfrånvaro och elever med autism.
Besöket genomfördes på inbjudan av Allen Counter, professor i neurovetenskap vid Harvard, och omfattade möten med flera forskare och utbildningsexperter. Under vistelsen träffade Torvid Hafström även Fernando M. Reimers, professor i internationell utbildning vid Harvard Graduate School of Education, samt Michael Stein, verksam vid Harvard Law School med fokus på funktionsrätt och tillgänglighet.
Samtalen berörde bland annat hur skolor och samhällen kan möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och långvarig skolfrånvaro, samt hur praktiknära arbetssätt kan kombineras med forskning inom utbildning, juridik och neurovetenskap. Torvid Hafström delade Learnox erfarenheter av strukturerat och relationsbaserat arbete med elever som tappat kontakten med skolan, i samverkan med skolor och kommuner.
Som en del av besöket deltog Torvid Hafström även i samtal med studenter vid Harvard Graduate School of Education, där Learnox arbetssätt presenterades och diskuterades i relation till framtidens inkluderande utbildning.
Besöket vid Harvard University utgjorde ett viktigt internationellt kunskapsutbyte och bidrog till att stärka Learnox fortsatta utveckling inom området komplex skolfrånvaro och specialpedagogiska insatser.