Återskolningsprogrammet
Målgrupp: Vi arbetar med grundskoleelever som har en långvarig problematisk skolfrånvaro. Våra elever har vanligtvis en eller flera neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i kombination med psykosociala utmaningar och social isolering.
Sammanfattning: Återskolningsprogrammet är en strukturerad insats med dagliga digitala möten med socialpedagog. Genom individanpassad socioemotionell skolträning förbereder vi eleven för en framgångsrik återgång till skolan.
Vår insats
Learnox återskolningsprogram är en strukturerad och målinriktad insats för en successiv återgång till skolan. Genom socialpedagogiskt stöd och socioemotionell skolträning utvecklas de färdigheter och förmågor som krävs för att eleven ska kunna återgå till en fungerande skolgång.
Under insatsen har eleven digitala möten med Learnox socialpedagog samma tid varje dag. Programmet bygger på en beprövad socialpedagogisk modell och sker i nära samverkan med hem, skola och kommun.
Socioemotionell skolträning
Under sessionerna med Learnox socialpedagog genomförs olika övningar och aktiviteter där eleven tränar på utvalda färdigheter och förmågor. Insatsen formas utifrån elevens individuella förutsättningar och intressen och syftar till att förbereda eleven för återgång till skolan.
✔ Stärkt självkänsla – Eleven utvecklar en positiv självbild och en starkare känsla av egenvärde.
✔ Tydlig struktur – Regelbundna möten och tydlig återkoppling skapar en stabil och förutsägbar vardag och dygnsrytm för både eleven och hemmet.
✔ Ökat självförtroende – Eleven får stöd att utveckla sin tro på den egna förmågan att hantera utmaningar och genomföra uppgifter.
✔ Förbättrad kommunikation – Insatsen tränar elevens förmåga att uttrycka sig både muntligt och skriftligt.
✔ Förmåga att starta och avsluta – Eleven får öva på att starta och fullfölja uppgifter och projekt, en viktig färdighet för både skolan och livet i stort.
Samverkan
Under hela insatsen arbetar vi i nära samarbete med hem, skola och kommun för att skapa en gemensam förståelse av elevens situation och utveckling. Målet är att lägga grunden för en lyckad insats och en framgångsrik återgång till skolan.
Vår personal verkar för att stärka förtroendet mellan alla aktörer i elevens nätverk. Som en neutral och extern part kan Learnox fungera som en stödjande länk mellan hemmet, skolan och andra involverade parter.
Vi har kontinuerlig kontakt med elevens vårdnadshavare för att stötta dem i deras roll under insatsen och skapa bästa möjliga förutsättningar i alla steg. Innan den socioemotionella skolträningen inleds säkerställer vi förståelse för insatsens syfte och de förväntningar som ställs på eleven och vårdnadshavarna.
Under hela insatsen tillhandahåller vi dagliga rapporter om skolträningens innehåll och resultat till hem, skola och kommun. Detta ger en tydlig överblick av arbetets framsteg och möjliggör samverkan för en välgrundad planering av nästa steg i elevens skolnärmande.
Strukturerad process
Insatsen följer en tydligt strukturerad process och bygger på ett ramverk i sju delar. Modellen säkerställer att varje insats individanpassas utifrån elevens behov och förutsättningar, med ett tydligt mål – att förbereda eleven för en hållbar återgång till skolan.

Kartläggning
- Uppdragsgivaren beskriver elevens situation och vilka utmaningar skola och kommun står inför.
- Vår koordinator kontaktar vårdnadshavare för att ta del av hemmets bild samt elevens styrkor, intressen, rutiner och utmaningar.
- Kartläggningen ger en gemensam grund för att forma insatsen utifrån elevens behov.

Analys
- Tidigare insatser, utmaningar och framgångsfaktorer analyseras systematiskt.
- Både hemmets och skolans syn på frånvaron vägs in i bedömningen.
- Analysen leder till en individanpassad plan för den socioemotionella skolträningen.

Socioemotionell skolträning
- Eleven har dagliga digitala möten med sin socialpedagog från Learnox.
- Självförtroende, självkänsla och lust att lära stärks genom anpassade övningar.
- Träningen fokuserar på att utveckla de färdigheter och förmågor som krävs för deltagande i undervisning.

Samverkan
- Sessionsrapporter delas varje dag med hemmet, skolan och kommunen.
- Vi har kontinuerlig kontakt med vårdnadshavare för att stötta dem under insatsen.
- Tät samverkan med alla aktörer kring eleven skapar samsyn och trygg planering av nästa skolnärmande steg.

Dokumentation
- Varje session dokumenteras för att följa och synliggöra elevens utveckling.
- Terminsrapporter sammanfattar progression och insatsens effekter över tid.
- En överlämningsrapport tas fram som stöd inför återgång till skolan.

Utvärdering
- Eleven är delaktig i insatsens innehåll och upplägg.
- Insatsen justeras kontinuerligt utifrån resultat, behov och förändrade förutsättningar.
- Learnox kan vid behov ta fram underlag för pedagogisk eller skyndsam utredning.

Återgång
- Eleven förbereds stegvis för återgång till skolan utifrån sin utveckling och förutsättningar.
- Ofta övergår skolträningen till skolans lokaler inför eller under återgången.
- Learnox ger stöd och vägledning till mottagande skolpersonal under processen.
Kontaktperson

Susann Hillbäck
Verksamhetsansvarig
08 – 23 17 11
susann.hillback@learnox.se